dinsdag 8 december 2009

Amerika loopt twee jaar voor...

Laatst hoorde ik een `innovatie coach´ zeggen dat Amerika altijd 2 jaar voorloopt. Als dat zo is dan zouden we al 3 jaar het onderstaande verschijnsel moeten kennen:

“About five years ago my students stopped taking notes,” Rankin said. “I asked, ‘Why are you not taking notes?’ And they said, ‘Why would we take notes on that?…. I can go to Wikipedia or go to Google, and I can get all the information I need.”

Het bovenstaande citaat komt uit een artikel over de kansen die de i-phone biedt voor (hoger) onderwijs: How the iPhone Could Reboot Education. In een wereld die ingrijpend veranderd door de beschikbaarheid van informatie, communicatiekanalen en entertainment is de uitdaging om met de nu beschikbare middelen onderwijs op een heel nieuwe manier les te geven.

Volgens mij liggen de mogelijkheden in Nederland nog volledig open. Welke hogeschool biedt als onderwijs via het web en zorgt via public private samenwerking voor ontsluiting op een mobiel platform zoals de iPhone. De HR `moet´ ook met (micro)blogs, podcasts, wiki en een igoogle interface aan de slag. Overigens rolt de HR momenteel de persoonlijke startpaagina uit die als een soort igoogle werkt. Je stelt zelf je openingspagina samen met zogenaande widgets die informatie bevatten vanuit HINT of andere (ook externe) webbronnen. Dat is een eerste stap. Feit blijft dat er behoefte is aan educatieve content waarop studenten laagdrempelig kunnen reageren en waar ze altijd bij kunnen. Ook blijft er behoefte aan direct toegankelijke roosterinformatie (via een soort interne Hogeschool Rotterdam kaart van elke locatie?).

Wellicht is het een idee veel meer gebruik te maken van wat er al is aan sociale media en mobiele platforms. Zo haal je buitenwereld binnen en hoef je geen (peperdure) eigen oplossingen te bouwen.

6 opmerkingen:

  1. Lees ook vooral de reacties op het weblog in Wired - bijv deze criticaster: As an educator, and a technology one no less, I have problems accepting technology as an all in one solution. The scariest thing I see is dependence on technology and a loss of critical thought with respect to it. My biggest fear is that we will encourage technology to such a point that education is more like edu-tainment, where the students cannot think for themselves, but rather need to be led to all the solutions all the time. The few most critical students will flourish and easily sheep the other students in their adult life. (Polarization of intelligence.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Jeroen,

    mooie gedachtegang. omgaan met dit soort externe veranderingen is altijd lastig en niet van vandaag (en.wikipedia.com/luddites).

    Ik denk juist dat veel mogelijkheden in technologie juist voor een (mogelijke) emancipatie kan leiden. Al die beschikbare informatie moet je nu juist gebruiken om tot beter critisch denken te komen. Daar ligt onze opdracht volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jeroen, wat bedoel je met actuele roosterinformatie?

    @Ernst, kritisch denken is prima. Maar de opmerking van de student "Why would we take notes on that?" leid meer tot de vraag hoe we in het onderwijs meer gebruik kunnen maken van site die gebaseerd zijn een bijdrage van de gebruiker (user-generated-content). De opdracht is dan meer om nog eens kritisch te kijken naar de manier waarop wij verwachten dat studenten leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Ernst: ik wil ook juist onderwijs geven met de inzet van de nieuwe mogelijkheden / platforms. Decentralisering van onderwijs, intelligente edu-tainment (gewoon een ander woord voor meeslepend lesgeven :-) en aansluiten op platforms geven de studenten energie/motivatie. En dat leidt tot emancipatie/zelfredzaamheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Albert: Ik doel met roosterinformatie een andere manier van weergeven dan nu. Geen lijst, maar een soort plattegrond via het web en speciale last minute service (twitter/sms bijv.) voor het mobiele platform.

    BeantwoordenVerwijderen