zondag 13 december 2009

Hoe houden we alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media goed bij en bepalen we wat wel en niet werkt? Deze vraag komt bij mij steeds vaker op na uitnodigingen voor Linked In, Plaxo, Twitter, Yammer, Googlewave, gmail, bloggen enzovoort. Lijkt me interessant om hier binnen de opleiding met collega's van gedachten te wisselen. En dan het experimentele stadium voorbij te gaan en er echt iets mee te doen! Wie reageert? (mag ook gewoon face tot face!)

1 opmerking:

  1. Ha Monica,

    mijn ervaringen:
    - uitproberen. onbruikbare tools (da's voor iedereen verschillend) vallen snel genoeg af.
    - afkijken. Er zijn een aantal organisaties die met succes gebruik maken van dat soort tools. Bij hun kun je mooi toepassing<>tool afkijken.
    - wet v metcalfe is van toepassing. (klein netwerk -> lagere utiliteitswaarde)
    - online / f2f combinaties werken het beste.

    dingen die voor mij niet meer zo expirimenteel zijn:
    - het door studenten gebruikte #hrofail op twitter.
    - met Maarten PAL'len op surfgroepen
    - webcasts en webinars die ik gebruik voor keuzevakken.
    - ff snel iets regelen via Yammer (laatst nog ad-hoc een interview geregeld met @sanderschenk)
    - zin en onzin delen met mijn lotgenoten op twitter (ik haal hier een berg voorbeelden vandaan voor mijn lessen)
    - de GMTNL-wave waarin GMT studenten discussieren over en input geven voor SLB (zakte mijn broek van af).

    anyhoe, ik kan ook vertellen van een hoop (zelf bedachte) fiascos. Terugkerend item was het uitblijven een duidelijke behoefte. zonder die behoefte heeft geen enkele tool nut. Ik ben ervan overtuigd dat er behoeftes zat zijn, alleen vergt dat vaak aanpassing van de gebruikelijke lesstructuur.

    Ik denk (HEEL) graag mee. En ben benieuwd naar andere reacties.

    BeantwoordenVerwijderen