zondag 21 februari 2010

opmerkelijke uitspraken tijdens het congres Inspireren tot leren

Meer contacttijd(collegetijd) is geen garantie voor minder studie-uitval. Het opschroeven van de contacttijd kan zelfs een negatief effect hebben, omdat studenten dan achterover kunnen leunen en minder tijd hebben om zelf aan de slag te gaan!
een student wordt tussen zijn 4e en 18e jaar ongeveer 4000 keer getoetst, vooral op wat hij fout doet! Hierdoor verdwijnt de natuurlijke nieuwsgierigheid. De wil om te leren komt daardoor sterk onder druk te staan.
Herkansingen aanbieden leidt tot uitstel van leren bij de student.
Alles voldoende leidt er toe dat slechts gemiddeld 18% het eerste studiejaar zonder herkansingen doorkomt. Met compenstatieregel (dus 7 tegenover een 5) is dit 54%! Aan het eind is er geen verschil in kwaliteit mbt afstuderen.
Studie-uitval is in de afgelopen decennia niet meer of minder geworden. Terwijl de studie-eisen en omstandigheden steeds veranderden. Ook in de wilde jaren zestig was het studie-succes vergelijkbaar.

Deze en meer uitspraken hebben mij wel erg aan het denken gezet. Wat kan ik verbeteren om een bijdrage te kunnen leveren aan het inspireren van de studenten? Daarover een volgende keer meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten