maandag 26 april 2010

Over interactie, taal en leesblindheid

Vandaag mocht ik weer college interne communicatie geven aan tweedejaars. Dat was leuk! Na enige tussentijd (ongeveer een jaar) in het geven van dit specifieke college, valt het mij weer op hoe uitdagend/moeilijk het is om het lineaire karakter van slide-gestuurd onderwijs te doorbreken. Daar zouden "we" eens fundamenteel over moeten nadenken en zo nieuwe onderwijsvormen gaan omarmen. Of misschien mis ik van alles en geef ik nog als enige les met slides...

Ander punt dat ik graag wil delen. Niet zozeer naar aanleiding van het genoemde college, maar meer naar aanleiding van nakijkwerk. Wat is het toch met studenten en taal? Ik las dit stukje in de krant. Interessant en ik hoor trouwens zelf ook tot de generatie (x) die spelling niet centraal stelt.

Misschien is dit allemaal een pleidooi voor meer interactie, meer mondeling en nieuwe vormen van presentatie (zowel voor docent als student?)

1 opmerking:

  1. Ha Jeroen, gisteren bij toeval een eerste kennismaking met Prezi.com Veel interactiever en ziet er professioneel uit. Blijft ondersteunend met beeld en tekst en dus afhankelijkheid.
    Helemaal eens om het slide gestuurde onderwijs te doorbreken, al was het maar om meer interactie te krijgen.
    Denk wel dat jouw eigen verhaal veel bijdraagt om dit slide gestuurde onderwijs te doorbreken. Soms wijk ik er zeer bewust van af.
    Zeker een discussie waard!

    BeantwoordenVerwijderen