maandag 16 april 2012

Expertiseplatform - Boekverslag 'Handboek Nieuwe Media'


Door: Mirjam den Boer

Boek: Handboek Nieuwe Media
Auteur: Tom Bakker & Piet Bakker
Jaar van uitgave: 2011
Aantal pagina’s: 247

Inleiding
Nieuwe media ontwikkelen zich als een speer. Tien jaar geleden bestond er nog geen Facebook of Twitter. Was een telefoon nog gewoon een telefoon en waren journalisten de belangrijkste en vrijwel enige leverancier van nieuws. Tegenwoordig zijn social media platforms als Facebook en Twitter niet meer weg te denken. We liken er op los en laten iedereen weten wat we wanneer gezien hebben of aan het doen zijn. Een telefoon is niet langer alleen een telefoon, maar een multifunctioneel apparaat waarmee je foto’s kunt maken en online mee kunt winkelen. En de ‘gewone burger’ neemt een steeds belangrijkere rol in als het gaat om het verspreiden van nieuws. Handboek Nieuwe Media geeft een kijkje onder de motorkap van nieuwe media. Waar veel literatuur op dit gebied in gaat op het strategisch inzetten van nieuwe media, gaat Handboek Nieuwe Media in op de operationele kant van het verhaal. Wat is een community? Wat kan je allemaal met een Google account? Wat is het verschil tussen een mention en een reply? Het doet zijn naam dan ook eer aan. Het is een heel praktisch boek, met handige tips en trics hoe je het beste uit de nieuwe media kunt halen. Een aanrader om te lezen voordat je als communicatieprofessional aan de slag gaat met het echte werk, het strategisch inzetten van nieuwe media.

Is het boek geschikt om in het onderwijs gebruikt te worden? Handboek Nieuwe Media is geen boek om op de verplichte literatuurlijst te zetten, maar mag zeker niet ontbreken op de lijst van aanbevolen literatuur. Het boek is goed bruikbaar als naslagwerk en geeft een goed beeld van de mogelijkheden van nieuwe media. Het boek is interessant voor iedereen die meer wil weten over de praktische inzet van nieuwe media.

In welke mate bevat het boek actuele kennis die niet in het huidige curriculum zit verwerkt? Ik heb niet helemaal op mijn netvlies staan welke onderdelen er aan de orde komen in de cursus, maar dit boek lijkt goed aan te sluiten op de cursus Inleiding Digitale Media. Het gaat in mijn beeldvorming nog iets verder de details in en gaat uitgebreid in op allerlei soorten nieuwe media. In sommige gevallen worden er onderdelen aangehaald die in mijn ogen minder relevant zijn, zoals het gebruik van digitale camera’s, video en audio.

Op welke manier zou de nieuwe kennis verwerkt kunnen worden in het huidige curriculum? Het boek bevat veel handige tips en trics die studenten en docenten in hun dagelijkse activiteiten kunnen gebruiken. Een voorbeeld is het hoofdstuk over Google waarin heel simpel wordt uitgelegd hoe je snel en doelbewust kunt zoeken door het gebruik van bepaalde tekens of woorden. De informatie verwerken binnen het curriculum (naast een mogelijke aanvulling binnen de cursus Inleiding Digitale Media) zie ik verder niet gebeuren. Het gaat vooral om het vergroten van de algemene kennis op het gebied van nieuwe media en dit kunnen toepassen in de dagelijkse praktijk.

Kortom: een zeer praktisch boek dat je zeker een keer moet lezen om bijgepraat te worden over de legio mogelijkheden van nieuwe media.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten